کتاب خودآموزی

مرحله‌ی اول) از فردای روز آزمون، نیت کنید که هر روز را برای ارزیابی یک درس به مدت 30 تا 45 دقیقه اختصاص دهید.

نکته‌ی مهم: در صورتی که برای درسی، زمان بیش‌تری نیاز داشته باشید، این زمان را در روزهای دیگر جبران کنید.

مرحله‌ی دوم) ابتدا سؤالاتی را که پاسخ صحیح داده‌اید به همراه جواب تشریحی مطالعه کنید. انجام این کار حداقل دو فایده دارد؛ اول این‌که به یادآوری و مرور دانسته‌ها کمک می‌کند. دوم این‌که ممکن است با روش‌های جدید حل سؤال آشنا شده و دامنه‌ی خلاقیت شما افزایش یابد. در صورتی که با نکات جالب و جدیدی آشنا شدید حتماً آن‌ها را یادداشت کنید.

مرحله‌ی سوم) اکنون به سراغ سؤالاتی بروید که پاسخ غلط داده‌اید. ابتدا متن سؤال و پاسخ را با حوصله و دقت بخوانید. این مرحله، دو گام مهم دارد. در گام نخست اگر فکر می‌کنید دیدن مجدد مطلب در کتاب یا جزوه ضروری است، فقط مطلب یا پاراگراف مربوط را بخوانید. در گام دوم، برای اطمینان از درک صحیح مبحث، چند نمونه‌سؤال (5 تا 15 سؤال) حل کنید. حتی اگر، به دلیل کم‌دقتی پاسخ اشتباه را انتخاب کرده باشید. انجام گام دوم باعث می‌شود تا در آزمون‌های جمع‌بندی احتمال تکرار اشتباهات شما کاهش یابد.

مرحله‌ی چهارم) در این مرحله، از خودتان بپرسید چه مطالب جدیدی یاد گرفته‌اید و حتماً مطالبی را که یاد گرفته‌اید یادداشت کنید. برای نوشتن مطالب، ضرورتی ندارد همه‌‌ی مطالب را حفظ باشید. مهم کوتاه و دقیق بودن نکات است. می‌توانید از فلش‌‌کارت، جزوه یا متن کتاب کمک بگیرید.

مرحله‌ی پنجم) در پایان با در نظر گرفتن این مهم که بعداً قرار است به سراغ یادداشت‌های‌تان بروید، حتماً آدرس آزمون و شماره‌ی سؤالات و صفحاتی را که به واسطه‌ی آن‌ها نکات جدید را آموخته‌اید بنویسید تا در صورت ضرورت، برای پیدا کردن آن‌ها دچار مشکل نشوید.