آمادگی برای امتحان نهایی  زبان فارسی


درس زبان فارسی (3) یکی از درس‌های نهایی با ضریب دو است که مطالب این درس در امتحانات نهایی به صورت زیر طبقه‌بندی‌ می‌شود:

  • زبان‌شناسی

  • نگارش

  • دستور زبان فارسی

  • املا و بیاموزیم

زبان فارسی سال سوم یکی از درس‌های ترکیبی حفظی- مفهومی است. برای تسلط کامل بر این درس توصیه می‌کنم موارد زیر را به‌دقت انجام دهید:

* در گام اول کتاب زبان فارسی را خط به خط بخوانید و تمام مثال‌ها و تمرین‌های موجود را حل کنید؛ زیرا مطالعه‌ی متن درس مفید است و با مطالعه‌ی آن­ها، با ساختار جمله‌ها و کاربرد انواع قواعد دستوری آشنا می‌شوید.

* برای درک بهتر مطالب درسی از همان ابتدای سال هنگام تدریس معلم از تمام نکات، مطالب و توضیحات یادداشت‌برداری کنید.

* برای تسلط کافی بر این درس باید به موضوعات و مباحث کلی طرح‌شده از قبیل تکواژ و واژه، اجزای جمله، ویرایش، واژه‌‌شناسی، گروه اسمی، گروه فعلی (از قبیل ویژگی­های 1- شخص، 2- زمان، 3- گذر، 4- وجه، 5- معلوم و مجهول)، نظام معنایی کلمات و به‌خصوص بیاموزیم و املا توجه ویژه‌ای کنید.

* برای آموختن دستور زبان باید به این نکته توجه کنید که آموختن این درس تنها یک‌سری حفظ تعاریف نیست، بلکه باید تعریف‌ها و دستورها را بفهمید. سعی کنید آن را حفظ نکنید بلکه یاد بگیرید تا بتوانید هنگام نوشتن و خواندن متون دیگر از این قواعد استفاده کنید.

* یادداشت‌برداری از نکات دستوری راه مفیدی برای آموختن قواعد دستور است. از طرفی دقت کنید برای جلوگیری از پدیده‌ی فراموشی و مرور، به دوره کردن از روی یادداشت­های‌تان بپردازید.

* برای مطالعه‌ی املا سعی کنید کلمات را به ترتیب حروف مهم املایی در یک دفترچه جمع‌بندی کنید و حتی‌الامکان یک بار از روی کلمه‌ی مورد نظر بنویسید تا قسمت‌های مهم حروف کلمات در ذهنتان ثبت شود.



                                                  لینک کانال ما: