10 نکته‌ی مهم  برای افزایش درصد عربی

1. تعدادی از دانش‌آموزان به کتاب درسی خود اهمیتی نمی‌دهند و فقط به درسنامه‌های کتاب‌های تستی خود بسنده می‌کنند در حالی که خواندن کتاب درسی از اهمیت بالایی برخوردار است. قسمت‌هایی از جمله متن کتاب درسی، کارگاه ترجمه و تمرین‌ها و لغات پشت کتاب درسی و... بسیار مهم هستند.

2. می‌توانید هر تمرین کتاب درسی را به ۱۰ تست برای خود تبدیل کنید؛ اما چگونه؟ به این صورت که مثلاً در تمرین مورد نظرگفته شده که "ترجمه‌ی صحیح این عبارت چیست؟" در حالی که شما می‌توانید علاوه بر پیدا کردن ترجمه‌ی صحیح، هر چه از قواعد عربی یاد گرفته‌اید (ویژگی تک تک کلمات، نقش هر کلمه در جمله و...) در آن تمرین پیاده کنید.

3. متن کتاب درسی را ترجمه کنید و مفهوم معنایی متن را بیاموزید. هم‌چنین قواعدی را که در آن درس یاد گرفته‌اید در متن کتاب درسی خود پیاده کنید. متن را تجزیه و ترکیب کنید. انجام این کار باعث می‌شود قواعد را بهتر یاد بگیرید و از طرفی متن کتاب درسی را کنار نگذاشته‌اید و نکات کنکوری موجود در متن را فراگرفته‌اید؛ زیرا در بسیاری از موارد از همین متن کتاب درسی برای طراحی سؤالات کنکوری استفاده شده است.

4. می‌توانید یک کتاب تست را برای خود به چندین کتاب تست تبدیل کنید. به این ترتیب که زمانی که به سراغ تست می‌روید می‌توانید در حل هر تست هر چه از قواعد بلد بودید در آن پیاده کنید. در این صورت هر تست به حداقل 10 تست تبدیل می‌شود. از طرفی باعث افزایش تسلط شما در تست‌ها می‌شود (در یک تست تمام قواعد را پیاده کنید).

5. بعضی از تست‌ها را چندین بار کار کنید. این کار باعث می‌شود نکات جدیدی را کشف کنید.

6. باید مرور زیادی داشته باشید تا در جلسه‌ی آزمون وقت کم نیاورید.

7. برای رسیدن به پاسخ از روش حذف گزینه‌ها استفاده کنید تا به تسلط بیش‌تر برسید.

8. در خواندن صورت سؤال و گزینه‌ها خودکار را به زیر تک تک کلمات بگیرید؛ زیرا با این کار به چشم خود دستور می‌دهید که به همه‌ی قسمت‌ها توجه کند و چیزی را جا نیندازد.

9. درک مطلب از مهم‌ترین سؤالات کنکور است. تعدادی از دانش‌آموزان این قسمت را به دلیل وقت‌گیر بودن کنار می‌گذارند در حالی که تقریباً ۹ سؤال کنکور را شامل می‌شود. برای افزایش تسلط در این قسمت می‌توانید هر شب یک درک مطلب عربی کار کنید. با این کار کم کم تسلط خود را در این قسمت افزایش می‌دهید و دیگر در جلسه‌ی آزمون وقت کم نمی‌آورید.

10. پاسخ‌های تشریحی را هم برای تست‌هایی که درست زده‌اید و هم برای سؤالات شک‌دار، غلط و نزده‌ی خود بررسی کنید تا قواعدی را که مطالعه کرده‌اید بهتر یاد بگیرید. از طرفی نکات تستی گفته‌شده در پاسخ‌های تشریحی را جا نیندازید.